Ons adres
Mail ons
info@fysiotherapieoverbeek.nl
Ma-Vrij 08.30-21.00u

Regelmatig wordt er bij een scoliose het advies gegeven voor een rugoperatie, ook al is dat niet altijd nodig. Als fysiotherapeut heb ik enkele rugoperaties weten te voorkomen. Ook het verergeren van een scoliose in de groei heb ik regelmatig voorkomen.

Bij ernstige vormen van scoliose is een operatie bijna altijd onvermijdelijk. Dit gebeurt regelmatig om te voorkomen dat de zenuwen beschadigen. Indien er wordt gekozen voor een operatie is dit onomkeerbaar. Het voordeel van een operatie is dat de afwijking (grotendeels) wordt gecorrigeerd. Alleen het bijkomende nadeel is dat de rug blijvend gefixeerd wordt. Door een operatie ontstaan er littekens op de rug en treedt er een bewegingsbeperking op. Zou het niet mooi zijn als een operatie voorkomen kan worden? Probeert u of uw kind eerst eens deze behandeling. Een operatie kan altijd nog!

Vaak zijn de standaard fysiotherapie oefeningen zoals balanstraining en spierkrachtoefeningen niet voldoende of kunnen zelfs averechts werken ondanks de goede bedoelingen. U kunt dit vergelijken met uw vinger tussen de deur hebben. Op dat moment kunt u ook geen kracht leveren want dan zou u, uw vinger meer schade aan doen. Spierkrachttraining kan dus net zoals bij de vinger, scoliosepatiƫnten meer pijnklachten geven.

Wat voor behandeling werkt dan wel? Een totaalaanpak waarbij er wordt gewerkt aan het beĆÆnvloeden van de wervels, ribben en de ademhaling met tot gevolg meer bewegingsvrijheid en minder pijn. Het verbeteren van de houding met specifieke oefeningen en correcties wat lijdt tot een rechtere rug en een verbeterde houding.

Ook als u of uw kind al geopereerd is, is fysiotherapie belangrijk. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren van de functie van uw rug, het verminderen van de pijn, het litteken (cosmetisch) mooier maken en weer te integreren in het dagelijks leven.